Gyermek balett

 

Balett oktatás gyerekeknek ovis kortól

 

Ki ne imádná a gyerekét, amikor meglátja habos tüllben, rózsaszín harisnyában, fején kis konttyal?

A minibalerinák látványa tüneményes, a szülői meghatottságon túlmenően azonban rengeteg minden történik, amikor balettra íratjuk a gyereket.

A gyerekbalettnek nagyon régi múltja van, egész piciket látni, ahogy dresszben futkároznak a tükrös teremben.

A nagyobbak persze már nem ilyen rakoncátlanok, de még ők is gyermeki örömmel élvezik az órákat.

Az egész nagyok pedig már komoly, koncentrált  munkát végeznek.

 

Milyen korosztályokról beszélünk?

 

Többnyire három korcsoportot különítünk el a gyerek balett képzéseken:

  • óvodást
  • kisiskolást
  • felsős iskolást

 

 

Óvodás balett gyerekeknek

A legkisebbek esetében 4-5 éves gyerekekről van szó, akik természetesen közel se tudnak olyan munkát végezni, mint a nagyok.

Ez tulajdonképpen balett előkészítő gimnasztika, amelynek keretén belül a picúrok megtanulják, hogy egyáltalán mi az a tér, hogyan alakítsanak kört sokan és hogyan pipáljanak.

Minden mozdulatot áthat a játék, semmi kényszer nincsen, a gyerekek mókáznak, pörögnek, énekelnek és libasorban menetelnek.

A cél, hogy miközben játékos marad az óra, azért megtanulnak együttműködni a többiekkel és a tanárral.

 

Kisiskolás balett gyerekeknek

A kicsivel nagyobbakkal már komolyabb munkát lehet végezni.

A gyerekek rúdhoz állnak, ahol elsajátítják a legelemibb gyakorlatokat. Itt a játék nem jut szerephez, helyét átveszi a művészi élmény, ami nagyon komplex tapasztalatot nyújt.

Szükséges, hogy a tanulók úgy viselkedjenek, akár egy tanórán, odafigyelve, koncentrálva.

 

 

Felsős balett gyerekeknek

A legidősebb gyermek korosztály képviseli a legfejlettebb szintet.

Ezeken az órákon szigorú balettképzés folyik.

Olyannyira, hogy a kiemelkedő tehetségűek szólókoreográfiákat kezdhetnek betanulni, amivel elkápráztathatják a többieket.

A rúdgyakorlatok után középre mennek a tanulók, és elkezdődnek az összetett lépéskombinációs és piruettek is.

 

Érdemes ugyancsak szót ejteni a gyerekbalett rengeteg jótékony hatásáról, amely kihat a tanulásra, gondolkodásra, viselkedésre is.

 

Erős, izmos, rugalmas test

Rögtön leszögezhetjük: a balett gyakorlása révén gyermekünk az egészséges életmód mellett teszi le a voksát.

Talán anélkül is, hogy ennek súlyát ő maga felmérné.

Sokan úgy vélik, hogy a gyerekek még nem tudják felismerni a fitt élet fontosságát, ami igaz, de ne feledjük: ami észrevétlenül a mindennapok részéve válik, azért felnőttként sokan lehetnek hálásak.

 

 

S hogy mit eredményez fizikailag a balett? Ruganyosabb, erősebb testet.

A gyerekek minden balettórával töltött hét után átveszik a tanártól hallott instrukciókat, és észrevétlenül fognak bekapcsolódni az izomcsoportok a munkába.

Ellesik a trükköket, és rövid időn belül maguktól tartják a központot, a fejüket vagy épp a csípőjüket.

Ahogy haladnak előre a képzéssel, úgy tanulnak meg egyre nehezebb, összetettebb mozdulatokat, ugranak, forognak akár gyors egymásutánban többször.

Így aztán nem csupán az izmok, de  a szív is rendesen meg van dolgoztatva.

 

A másik hatalmas fizikai eredmény a tartás javulása.

Különösen a gyerekek miatt szoktunk aggódni, hogy naphosszat a telefonjuk, tabletjük felett ülnek kérdőjel alakban.

Ezt remekül tudja ellensúlyozni a gyerekbalett!

Az órák hatására nem csupán kevesebbet fog görnyedni a gyerek a képernyő előtt, de ki is fogja egyenesíteni a hátát köszönhetően az óráknak.

 

 

A harmadik látványos eredmény a rugalmasság.

A gyermek balett eleve szép hosszú, ruganyos izmokat eredményez, de minden mozgás könnyebbé válik e tulajdonság miatt.

A tudatos mozgás előbb-utóbb elvezet a tudatos étkezéshez is.

Ha a gyermek már zsenge korban megtanulja, hogy mire figyeljen oda, az a későbbiekben se fog gondot okozni, és nem épít be bűnös szokásokat a napi étrendjébe.

 

Jobb koncentráció és tanulás

A gyermek balett a fizikai tényezőkön túl további eredményekre vezet, amit az iskolában is tudnak hasznosítani a gyerekek.

Ilyen például az odafigyelés.

Tudjuk, hogy amúgy is nehéz a kicsiknek hosszan koncentrálni, ezért idő kell hozzá, hogy megszokják a tanár instrukcióit.

Ahogy egyre többször kell figyelniük, egyre több mindent tudnak megjegyezni.

 

Javul az önreflexió is.

Itt nyilván elsősorban az idősebbekre kell gondolni, hiszen a kicsik örülnek, ha megtalálják a jobb lábukat.

A nagyobbaknál azonban idővel előtérbe fog kerülni, hogy másképp gondoljanak saját eredményeikre, mint a képzés elején.

Jobban és gyorsabban fogják felismerni az esetleges hibát, így arra gyorsabban is fognak reagálni.

Végül, de nem utolsósorban beszélni kell a kulturális behatásokról is.

A balett által új világba lépnek a tanulók, ahol a francia szakszavak mellett széleskörű ismeretekre tesznek szert a táncstílusokban és az előadóművészetekben.

 

 

A lélek finomítása

Lelkileg talán az önbizalom erősödése a legmeghatározóbb tényező.

A sikerélmény hatására a gyerekek elhiszik, hogy képesek valamit elsajátítani, méghozzá jól.

Nem kell azonnal nagyszabású fellépésekre gondolni, de minél korábban megmutatja mások előtt a gyerek a tudását, később annál kevésbé kell majd lámpalázzal megbirkóznia.

A gyerekek alapvetően szociálisak, de a közös móka, kacagás és munka még jobban összekovácsolja a közösséget.

A tanulók új pajtásokat szerezhetnek a gyermek balett órán, ami létfontosságú ebben az életkorban.

 

Mit (ne) tegyen a szülő?

Ha a gyerek bármilyen különórájáról van szó, a szülők befeszülnek az ezzel járó lehetséges problémák miatt.

A gyermek balett képzés sem képez ez alól kivételt.

Bármilyen nehéz is azonban, érdemes a gyereket önálló entitásként kezelni, mert ez minél később valósul meg, annál nehezebb dolga lesz a szülőnek.

Először is ne kísérjük be teljesen a gyereket, a tanárok úgyis várják őket az ajtónál, érdemes már ilyenkor a gondjaikra bízni őket.

Ha a gyerek látja, hogy megbízunk a tanárban, ő is úgy fog hozzáállni.

Ráadásul képes lesz arra idővel, hogy szót fogadjon neki az óra ideje alatt.

A kicsik elmondanak mindent a szülőknek, ezért ha felmerül esetleg valamilyen probléma, azt akár óra után is tudjuk orvosolni, ha konzultálunk a tanárral.

Ha a gyereknek nagyon nem tetszik az óra, akkor persze dönthetünk úgy, hogy máshová visszük őt.

Az, hogy a gyereket átadtuk a tanárnak, azt is jelenti, hogy ne üljünk be a gyermek balett órára.

Csak megzavarjuk vele a gyereket, aki inkább ránk fog hallgatni, mint a tanárára. Ha kibillentjük a figyelemből, nehéz dolgunk lesz oda visszarázni őt, ezért inkább kint várjuk meg a gyerkőcöt.