Balett LÁBPOZÍCIÓ
Az öt balett lábpozíció alkotja az oktatás legfontosabb pillérét, ezek nélkül nem is lehet balettról beszélni.
Legelőször ezeket a pozíciókat tanulják meg a kezdők, ugyanis minden lépés vagy kombináció valamelyik alapállással kezdődik és fejeződik be.
Az alábbi öt alap balett lábpozíció létezik:
-
Az első balett lábpozíció
Könnyűnek tűnik az első alapállás, hiszen gyerekként sokat álltunk így.
Felnőttként azonban már nem egyértelmű a helyzet, bizony be kell gyakorolni, hogy az ember meg tudjon maradni a pózban.
Az első pozíció során úgy állunk, hogy mind a lábak, mind a térdek és a lábfejek kifelé néznek, a sarok adja az érintési pontot.
A hátat a medencével együtt egyenesen kell tartani. Kiemelten fontos, hogy a térdek kifelé néznek, egyébként könnyedén előfordulhat sérülés.
Továbbá érdemes ellenőrizni, hogy a sarkak között ne legyen hézag, mert az már nem első pozíció.
Ha nem pontos az állás, elcsúszhat minden lépés és mozdulat.
-
A második balett lábpozíció
A második alapállás tulajdonképpen az első tovább gondolt változata.
Egy nagy különbség van a kettő között: a sarkaknál ott van az a bizonyos hézag, ami az elsőnél szigorúan tilos.
Vagyis a térdek, lábfejek ugyanúgy kifelé néznek.
A legegyszerűbb, ha első pozícióból indítjuk méghozzá úgy, hogy oldalra csúsztatjuk az egyik lábat.
Sokan jobban kedvelik ezt az állást az elsőnél, hiszen azáltal, hogy a lábak távolabb vannak egymástól, kicsit könnyebb megállni.
-
A harmadik balett lábpozíció
A harmadik alapállást hajlamosak a tanulók elfelejteni, mivel ritkábban használják a többihez képest.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kéne megtanulni a helyes megvalósítását.
Elsőre picit furának hat a póz, mert kicsit olyan, mint az első és kicsit olyan, mint az ötödik.
A keveredés elkerülése miatt célszerű ezt is pontosan megtanulni.
A lábak, lábfejek – hasonlóan a többi pózhoz kifelé néznek, véletlenül se egymásra.
Mindkét térdet lehet látni, a hátul álló lábfej közepénél helyezkedik el az elöl álló lábfejnek a sarka.
Bár kevesebbet használják ezt a pózt, például a férfi táncosok előszeretettel használják a hajlásokhoz.
-
A negyedik lábpozíció
A negyedik alapállást rendkívül fontos a tanulóknak precízen elsajátítani, ugyanis a legtöbb forgást ebből a pózból készítik elő.
Rengeteget kell gyakorolni, mert ezen múlhat egy piruett sikeressége.
Emellett a magasabb szintű lépéskombinációknál is szükség lesz rá.
Ráadásul alapvető az erős tartás megszerzésében, ezért akár két óra között is javasolt a gyakorlása.
Ennél az állásnál is kifelé néznek a lábujjak, térdek, lábfejek szintén.
A két lábfej között mintegy másfél lábfejnyi távolságot kell tartani.
Nem lehet túl nagy, se túl pici a távolság.
Az egyik sarok a másik láb ujjaival párhuzamos, és meg kell próbálni egyenletesen elosztani a súlyt.
Nem szabad csak az egyik lábra terhelni, mert úgy nem lehet dolgozni.
Fontos az is, hogy a csípőket se csavarjuk el, hanem tartsuk egyenesen.
-
Az ötödik lábpozíció
Megérkeztünk az ötödik alapálláshoz, amely számos lépést indít vagy fejez be.
A klasszikus balett egyik legelemibb pózában a lábfejek szorosan állnak egymás mögött.
Hasonlóan a negyedikhez, itt is az egyik sarok parallel a másik láb ujjaival.
Az ötödik póz elsajátítása nélkül nem lehet rendesen adagiót végrehajtani, ugrani, forogni forgást előkészíteni.
A talpak szigorúan a talajon állnak, erős a kifordított helyzet.
Ennek főként a csípő szokott ellenállni, de gyakorlással ez fokozatosan csökkenthető.
Sose erőből fordítsuk kifelé a lábakat!
A sérülések elkerülésére csak addig fordítsd ki, amíg a tested engedi.
Lényeg, hogy nyújtott lábakkal állj a pózban.
Ezeket a balett lábpozíciókat…
…a kezdő balettóra során mindenképp meg kell tanulni, mert minden más mozdulat ezek használatával jön létre.
Addig kell gyakorolni, ameddig készség szintjén meg nem tanulják a növendékek.
.
<<< vissza felnőtt balett oktatás Budapesten
.