Balett lábpozíciók

 

Balett LÁBPOZÍCIÓ

 

Az öt balett lábpozíció alkotja az oktatás legfontosabb pillérét, ezek nélkül nem is lehet balettról beszélni.

Legelőször ezeket a pozíciókat tanulják meg a kezdők, ugyanis minden lépés vagy kombináció valamelyik alapállással kezdődik és fejeződik be.

 

Az alábbi öt alap balett lábpozíció létezik:

 

  • Az első balett lábpozíció

 

 

Könnyűnek tűnik az első alapállás, hiszen gyerekként sokat álltunk így.

Felnőttként azonban már nem egyértelmű a helyzet, bizony be kell gyakorolni, hogy az ember meg tudjon maradni a pózban.

Az első pozíció során úgy állunk, hogy mind a lábak, mind a térdek és a lábfejek kifelé néznek, a sarok adja az érintési pontot.

A hátat a medencével együtt egyenesen kell tartani. Kiemelten fontos, hogy a térdek kifelé néznek, egyébként könnyedén előfordulhat sérülés.

Továbbá érdemes ellenőrizni, hogy a sarkak között ne legyen hézag, mert az már nem első pozíció.

Ha nem pontos az állás, elcsúszhat minden lépés és mozdulat.

 

  • A második balett lábpozíció

 

 

A második alapállás tulajdonképpen az első tovább gondolt változata.

Egy nagy különbség van a kettő között: a sarkaknál ott van az a bizonyos hézag, ami az elsőnél szigorúan tilos.

Vagyis a térdek, lábfejek ugyanúgy kifelé néznek.

A legegyszerűbb, ha első pozícióból indítjuk méghozzá úgy, hogy oldalra csúsztatjuk az egyik lábat.

Sokan jobban kedvelik ezt az állást az elsőnél, hiszen azáltal, hogy a lábak távolabb vannak egymástól, kicsit könnyebb megállni.

 

  • A harmadik balett lábpozíció

 

 

A harmadik alapállást hajlamosak a tanulók elfelejteni, mivel ritkábban használják a többihez képest.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kéne megtanulni a helyes megvalósítását.

Elsőre picit furának hat a póz, mert kicsit olyan, mint az első és kicsit olyan, mint az ötödik.

A keveredés elkerülése miatt célszerű ezt is pontosan megtanulni.

A lábak, lábfejek – hasonlóan a többi pózhoz kifelé néznek, véletlenül se egymásra.

Mindkét térdet lehet látni, a hátul álló lábfej közepénél helyezkedik el az elöl álló lábfejnek a sarka.

Bár kevesebbet használják ezt a pózt, például a férfi táncosok előszeretettel használják a hajlásokhoz.

 

  • A negyedik lábpozíció

 

 

A negyedik alapállást rendkívül fontos a tanulóknak precízen elsajátítani, ugyanis a legtöbb forgást ebből a pózból készítik elő.

Rengeteget kell gyakorolni, mert ezen múlhat egy piruett sikeressége.

Emellett a magasabb szintű lépéskombinációknál is szükség lesz rá.

Ráadásul alapvető az erős tartás megszerzésében, ezért akár két óra között is javasolt a gyakorlása.

Ennél az állásnál is kifelé néznek a lábujjak, térdek, lábfejek szintén.

A két lábfej között mintegy másfél lábfejnyi távolságot kell tartani.

Nem lehet túl nagy, se túl pici a távolság.

Az egyik sarok a másik láb ujjaival párhuzamos, és meg kell próbálni egyenletesen elosztani a súlyt.

Nem szabad csak az egyik lábra terhelni, mert úgy nem lehet dolgozni.

Fontos az is, hogy a csípőket se csavarjuk el, hanem tartsuk egyenesen.

 

  • Az ötödik lábpozíció

 

 

Megérkeztünk az ötödik alapálláshoz, amely számos lépést indít vagy fejez be.

A klasszikus balett egyik legelemibb pózában a lábfejek szorosan állnak egymás mögött.

Hasonlóan a negyedikhez, itt is az egyik sarok parallel a másik láb ujjaival.

Az ötödik póz elsajátítása nélkül nem lehet rendesen adagiót végrehajtani, ugrani, forogni forgást előkészíteni.

A talpak szigorúan a talajon állnak, erős a kifordított helyzet.

Ennek főként a csípő szokott ellenállni, de gyakorlással ez fokozatosan csökkenthető.

Sose erőből fordítsuk kifelé a lábakat!

A sérülések elkerülésére csak addig fordítsd ki, amíg a tested engedi.

Lényeg, hogy nyújtott lábakkal állj a pózban.

 

Ezeket a balett lábpozíciókat…

 

…a kezdő balettóra során mindenképp meg kell tanulni, mert minden más mozdulat ezek használatával jön létre.

Addig kell gyakorolni, ameddig készség szintjén meg nem tanulják a növendékek.

.

<<< vissza felnőtt balett oktatás Budapesten

.